(Klicka på snabblänkar, för att slippa skrolla)      
Tradera-säljare: rock'n'roller jo bring it ymmel  
  Dr.Spot      
Jag som säljare/köpare  
         
Blocket-säljare: Rickard Dunker Roger Freiman    
         
Facebook-säljare: David Cederborg      

rocknroller: 2021-12-14


Vinnarmailet säger, i stort sett, bara detta:
"

Grattis till ditt köp!
 
Har du ännu inte betalat objektet så är det nästa steg. Gå vidare till Tradera med Betala-knappen. Alla uppgifter är ifyllda automatiskt.
 
Har du några frågor eller om leveransen dröjer kan du alltid själv kontakta säljaren med kontaktuppgifterna ovan eller via Traderas meddelandefunktion."

"Har du några frågor eller"... och jag ställde frågor som hade klarat sig med ett enkelt "Nej", som svar. I stället så tar det 14 dagar innan han CAPS LOCK-skriker.

Kanske missar jag att mina frågor var väldigt ohövliga, och kanske var jag väldigt burdus och otrevlig, men jag kan inte se det - ens när jag verkligen letar efter otrevligheter i mina meddelanden.

Blev han sur för att jag vann auktionen för bara en tia?
Är det hans personlighet?
Jag vill poängtera att alla mina meddelanden blev lästa samma dag, eller dagen efter... så det handlar inte om att han har missat eller varit
bortrest.
Jag har inte kapaciteten att förstå någon hemsk skillnad mellan att komma med ett paket och köpa frimärken för 100 kronor, eller att komma med kod i SMS/mail, så att de skriver ut och sätter på en etikett, för 66 kronor. I vilket fall, så förstår jag inte varför han inte kan svara NEJ (med eller utan "tack") på något av de två första förfrågningarna.

Vi delar inte heller definition av "skitsnack" eller "snacka skit", för jag tycker inte att jag har varit otrevlig i min beskrivning heller. Jag tillgängliggör den faktiska konversationen och spekulerar sedan i några retoriska frågor, om orsaken till det hela. Jag tror att jag hade kunnat skriva omdömen i still med: "Köp inte av den här säljaren!", och det hade varit accepterat av Tradera, så jag kan inte förstå varför de skulle ha några invändningar emot det, annat än "det är trevligare om alla försöker att vara trevliga"-"medling".


Traderaregler: 1 + 2
Jag ser inget här som tyder på att jag har brutit några av Traderas regler.

******

jo bring it: 2021-02-21

21 februari så vinner jag 4 auktioner från "jo bring it": allihopa hade enbart detta under BESKRIVNING:

"Äldre spel men i ok skick."


Efter så lång tid (det är i dag 10 april, och jag lämnade mina omdömen i februari: först efter att ha kontaktat, men ej fått svar från honom), så har jag inte kvar meddelandet som jag skickade.
Jag skickade först meddelande och frågade om sakerna, men... som sagt, ingen respons.
Jag lämnade då 3 positiva samt 1 negativt omdöme.
Monstret i Stockholm: "Äldre spel men i ok skick." = saknades 3 brickor, men det finns tomma reserv"               (positiv)
Vikingaspelet: "Saknar spelregler ("ok skick"?), men i övrigt "okej" (åldersskador men komplett)"                       (positiv)
Utmaningen: "Detta spelet var faktiskt komplett"                                                                                                 (positiv)
Haren och sköldpaddan: ""ok skick", men inget nämnt om saknade: 2 händelsekort, 3 kaninkort. :-("                   (negativt)

Tillbaka fick jag ordlösa:
Monstret från Stockholm: Tummen upp
Vikingaspelet: Tummen ner
Utmaningen: Tummen ner
Haren och sköldpaddan: Tummen ner

Jag fick alltså positivt för ett av de som jag gav ett positivt "Tummen upp" med "jag måste använda reservbrickorna"-text, och jag fick negativt för bl.a. det som jag skrev: "Detta spelet var faktiskt komplett". Han skriver inget om vad som är dåligt med mig i rollen som köpare... bara ger mig 75% negativt, efter jag tycker att jag hade rätt att ge 25% negativt (5 saknade kort = det spelet är inte i okej skick).
Jag är av uppfattningen att jag ska betygsättas efter hur jag är som köpare, inte hur jag är som recensent. Kanske är det Jonatans "modus operandi", att vänta 1-2 månader innan betygsättning av andra, så att han kan bjuda på vedergällning vid negativa kommentarer.
Jag tycker att jag var en bra köpare, som var vänlig och betalade omgående.
Jag tycker att jag borde ge negativt omdöme när ett "ok skick"-spel saknar 5 nödvändiga komponenter (Visst, det går ju att spela Monopol med bara 1 allmänning och 1 chanskort också, men det är inte samma sak som att byta ut en originalspelpjäs eller ersätta en tärning).
Jag tycker att jag är en, inte felfri men trevlig köpare.
Här har ni i.a.f. faktan, så att ni själva kan bedöma om jag är en person som ni vill köpa av eller ge favörer så som att vänta på kommande samfraktsauktioner.
Någon kan uppfatta detta som förtal, då det inte spelar någon roll om det är helt sanningsenligt, när man talar illa om någon, men... det påverkar ju min trovärdighet att ha 3 negativa omdömen, och det skulle ju också kunna ses som förtal (då minst tredubbelt så illa för mig, för dels så fick jag tre negativa omdömen - sedan så är de väldigt tydliga för alla, emedan denna sida enbart är tillgängliga för de som orkar bemöda sig med att klicka sig hit - och sedan måste man läsa igenom majoriteten av tiraden av ordkaskader, för att förstå vad det handlar om.

************
ymmeL: våren 2021

I bought 3 boardgames and I paid for combined shipping.
I paid on 22/03.
The package was available already on 26/03: I picked up on 29/03.
There was 1 boardgame in the package.
I contacted him and I was told: "I noticed that I made an error while packing".
I thought that it was strange. Did he notice it while packing my stuff, or while packing stuff for other people?
Why didn't he contact me, to inform me that the other two games will come a bit later?
I thought that I was nice (I also sent an e-mail where I offered that he could repay my money plus shipping cost to ship back the sent game to him).
After 60 hours I asked if he could be more specific with the date - and I think that I was still very nice, and without sarcasm.
He tells me why he has not sent it, in a general way, including visiting three hospitals.
I feel that I should feel ashame, for not showing more patience.
I reply that I don't appreciate that... all I needed to know was that the package would be sent "next week", or something like that.
I get sarcasm back: "ouch, I see/notice that you haven't ordered stuff from China."
Well, maybe I am a bad person that, at least in this case, deserved this treatment?
You make your own judgement - but this is the reason for my bad rating.

"Mina paket"-app informed me on the seventh, that the transport has started (already on the first). I intended to leave positive on the first package, and negative on the other two.
I will have to revise that plan now, because of "Mina paket"-delay.

E-mail:
"Hej!
Issu-Lars från Tradera.
Jag hämtade ut paketet i dag, men där fanns bara City: Inget Cube Fusion och inget Ostindiska kompaniet.
Jag har ju betalat för samfrakt, och det känns orimligt att du skulle ha valt att skicka dem som olika paket - speciellt med tanke på att inga andra paket från dig finns i "appen".

Har du skickat dem till någon annan?
Har du kvar dem hemma?
Jag har kartongen här, som jag kan ta bild på, så att du kan se att det omöjligt kan ha rymts något annat än City i den. Det är bara att säga till, för om du har skickat iväg spelen (men till fel mottagare), så är det ju lätt för dig att tro att jag försöker mig på en blåsning, men så är inte fallet.

Om du kan hitta och skicka dem, så kan jag vänta någon vecka på dem.
Om du inte kan hitta dem så säger du bara till, för då kollar jag vikt och storlek på City, och vad det kostar på PostNord, så skickar jag tillbaka det spelet, efter att du har skickat tillbaka alla mina pengar plus hela kostnaden för att skicka tillbaka City till dig (om inte alla tre spel, så vill jag häva köpet).

Förhoppningsvis inga problem, men jag gillar vare sig att "jiddra" eller att sitta i ovisshet, så jag slänger ur mig de alternativ som jag ser som möjliga

Lars Olsson, Issu-Lars "

******

Dr.Spot: December 2021


Han har ute 3 auktion med startbud: 25 kronor, och ett på 5 kr.
Jag vill inte buda, för jag vill inte riskera att hamna med 1 eller 2 vinster, och sedan frakt på det. Ju fler saker i samma paket, ju lägre frakt per sak.
Efter auktionerna har gått ut, och ingen la bud på dem, så frågar jag om han vill sälja dem för utgångspriset. Han ska återkomma.
Han återkommer nästa dag med att han vill ha 50 kronor styck, för 25-kronors-auktionerna... trots att jag var tydlig i första meddelandet att
jag enbart var intresserad om alla 4 fanns kvar, och priset är 25 kronor styck.

*********

Jag

1: Jag gör ett riktigt kap, men låter köpet gå tillbaka - då säljaren gjorde fel i prissättningen.

Så här är jag som köpare. Jag köpte Sjöfartsspelet för 25 kronor (+ frakt).
Säljaren hade gjort ett misstag, och ville ha startbudet på 25 kronor.
Det var tydligt, då alla andra brädspel som blev utlagda samtidigt, var utan KÖP NU-alternativ.
Jag hade gärna fått Sjöfartsspelet för 25 kronor, och jag hade kunnat krävt det, men det hade varit "fel".

*************

2: Jag är tålmodig och skickar inte otrevligheter (direkt) när en säljare har fått mina pengar, och sedan inte svarar på mina meddelande.

Jag väntade från 28 mars till 09 april, utan någon som helst respons på SMS, e-post eller Tradera-meddelanden.
Det skickades 23 april, och hon hade varit sjuk. Jag tycker att jag är tålmodigt artig och trevlig.

*******

3: Ett spel som jag inte ska köpa, har saker från helt annat spel i sig, så jag tar tiden och upplyser säljaren om det.

*****************
4: En person köper två av mina annonser, betalar frakt för bägge - jag upplyser om samfrakten, och skickar tillbaka den ena frakten.

********
5: En person köper två av mina annonser (från min samfrakts-"partner"), betalar frakt för bägge - jag upplyser om samfrakten, men behöver hennes swishnummer för att kunna skicka tillbaka (hon har läst, men valt att inte svara).

*******

 

BLOCKET:

Rickard Dunker: 2020-12-14
"Surfplatta Samsung Galaxy 10 i nyskick - gratis frakt"
Jag får ju skylla mig själv, för det var inte mycket mer detaljerat än så.
Jag kör en Google på "Samgsung Galaxy Tab 2 10.1" och kommer till ställen där jag får reda på att den började tillverkas under våren 2019; har Android 9 - som kan uppdateras till Android 10.
(Grabben har Android 5 på sin surfplatta, där vissa saker kommer sluta att fungera till sommaren - och andra saker inte ens går att installera nu.)
1000 kronor, och nypris runt 2000 kr, knappt två veckor innan jul, låter inte otroligt.
Han är trevlig som säljare, men... jag borde ha reagerat när han skrev:
"Tack för ditt meddelande. Det låter ju jättebra. Jag hade precis en som var på väg att sätta sig i bilen hit, men jag tror att jag hann stoppa henne 🙂 Mitt telefonnummer är 070-525 13 08. "

Han erbjuder gratis frakt, som kostar både pengar och tid, och föredrar att skicka till mig... när han har en kvinna på väg över till honom = jag förstår det som att han räknar med
att kvinnan inte kommer att köpa den, om och när hon går in i system-information och ser att den har Android 4.2.2.
Det är en surfplatta från 2012, som han säljer "i nyskick".
Jag kan inte föreställa mig att Rickard Dunker inte räknade med att folk skulle tro att det var modellen från 2019, för vem skulle vilja betala 1000 kronor för en begagnad surfplatta från 2012?
Jag kunde inte ens installera program som Swish eller PostNord på den, och att försöka skaffa ROOT o.d. hade jag ingen framgång med heller. Det kanske behövs speciell kabel för att koppla till datorn,
eller kanske för att kabeln såg ut som den gjorde.
Här är vad Rickard Dunker kallar för "i nyskick":

Kabeln är tejpad på ena sidan, och ändå så ser man metallen inne i kabeln. På andra sidan så är den inte tejpad, men ändock "öppen", genom ytterhöljet.

*******
David Cederborg: 2022-01-14

"Brädspelet är i väldigt fint skick" tolkar jag som att det är komplett. 200 kronor + 122 kronor i frakt, för ett "RISK" som saknar kortet: "Anduins dal".
Jag tycker inte att det är ett spelbart spel, även om det inte är lika illa som att försöka spela yatzy med bara fyra tärningar.
*******

 

 

 

*******

*******

*******