(Klicka på snabblänkar, för att slippa skrolla) | ||||
Tradera-säljare: | rock'n'roller | jo bring it | ymmel | |
Dr.Spot | ||||
Jag som säljare/köpare | ||||
Blocket-säljare: | Rickard Dunker | Roger Freiman | ||
Facebook-säljare: | David Cederborg |
rocknroller: 2021-12-14
Vinnarmailet säger, i stort sett, bara detta:
"
Grattis till ditt köp! |
Har du ännu inte betalat objektet så är det nästa steg. Gå vidare till Tradera med Betala-knappen. Alla uppgifter är ifyllda automatiskt. |
Har du några frågor eller om leveransen dröjer kan du alltid själv kontakta säljaren med kontaktuppgifterna ovan eller via Traderas meddelandefunktion." |
"Har du några frågor eller"... och jag ställde frågor
som hade klarat sig med ett enkelt "Nej", som svar. I stället så tar det 14
dagar innan han CAPS LOCK-skriker.
Kanske missar jag att mina frågor var väldigt ohövliga, och kanske var jag
väldigt burdus och otrevlig, men jag kan inte se det - ens när jag verkligen
letar efter otrevligheter i mina meddelanden.
Blev han sur för att jag vann auktionen för bara en tia?
Är det hans personlighet?
Jag vill poängtera att alla mina meddelanden blev lästa samma dag, eller dagen
efter... så det handlar inte om att han har missat eller varit bortrest.
Jag har inte kapaciteten att förstå någon hemsk skillnad mellan att komma med
ett paket och köpa frimärken för 100 kronor, eller att komma med kod i SMS/mail,
så att de skriver ut och sätter på en etikett, för 66 kronor. I vilket fall, så
förstår jag inte varför han inte kan svara NEJ (med eller utan "tack") på något
av de två första förfrågningarna.
Vi delar inte heller definition av "skitsnack" eller "snacka skit", för jag tycker inte att jag har varit otrevlig i min beskrivning heller. Jag tillgängliggör den faktiska konversationen och spekulerar sedan i några retoriska frågor, om orsaken till det hela. Jag tror att jag hade kunnat skriva omdömen i still med: "Köp inte av den här säljaren!", och det hade varit accepterat av Tradera, så jag kan inte förstå varför de skulle ha några invändningar emot det, annat än "det är trevligare om alla försöker att vara trevliga"-"medling".
Traderaregler: 1 +
2
Jag ser inget här som tyder på att jag har brutit några av Traderas regler.
******
jo bring it: 2021-02-21
21 februari så vinner jag 4 auktioner från "jo bring it": allihopa hade enbart detta under BESKRIVNING:
I bought 3 boardgames and I paid for combined shipping.
I paid on 22/03.
The package was available already on 26/03: I picked up on 29/03.
There was 1 boardgame in the package.
I contacted him and I was told: "I noticed that I made an error while packing".
I thought that it was strange. Did he notice it while packing my stuff, or while
packing stuff for other people?
Why didn't he contact me, to inform me that the other two games will come a bit
later?
I thought that I was nice (I also sent an e-mail where I offered that he could
repay my money plus shipping cost to ship back the sent game to him).
After 60 hours I asked if he could be more specific with the date - and I think
that I was still very nice, and without sarcasm.
He tells me why he has not sent it, in a general way, including visiting three
hospitals.
I feel that I should feel ashame, for not showing more patience.
I reply that I don't appreciate that... all I needed to know was that the
package would be sent "next week", or something like that.
I get sarcasm back: "ouch, I see/notice that you haven't ordered stuff from
China."
Well, maybe I am a bad person that, at least in this case, deserved this
treatment?
You make your own judgement - but this is the reason for my bad rating.
"Mina paket"-app informed me on the seventh, that the transport has started
(already on the first). I intended to leave positive on the first package, and
negative on the other two.
I will have to revise that plan now, because of "Mina paket"-delay.
E-mail:
"Hej!
Issu-Lars från Tradera.
Jag hämtade ut paketet i dag, men där fanns bara City: Inget Cube Fusion och
inget Ostindiska kompaniet.
Jag har ju betalat för samfrakt, och det känns orimligt att du skulle ha valt
att skicka dem som olika paket - speciellt med tanke på att inga andra paket
från dig finns i "appen".
Har du skickat dem till någon annan?
Har du kvar dem hemma?
Jag har kartongen här, som jag kan ta bild på, så att du kan se att det omöjligt
kan ha rymts något annat än City i den. Det är bara att säga till, för om du har
skickat iväg spelen (men till fel mottagare), så är det ju lätt för dig att tro
att jag försöker mig på en blåsning, men så är inte fallet.
Om du kan hitta och skicka dem, så kan jag vänta någon vecka på dem.
Om du inte kan hitta dem så säger du bara till, för då kollar jag vikt och
storlek på City, och vad det kostar på PostNord, så skickar jag tillbaka det
spelet, efter att du har skickat tillbaka alla mina pengar plus hela kostnaden
för att skicka tillbaka City till dig (om inte alla tre spel, så vill jag häva
köpet).
Förhoppningsvis inga problem, men jag gillar vare sig att "jiddra" eller att
sitta i ovisshet, så jag slänger ur mig de alternativ som jag ser som möjliga
Lars Olsson, Issu-Lars "
******
Dr.Spot: December 2021
Han har ute 3 auktion med startbud: 25 kronor, och ett på 5 kr.
Jag vill inte buda, för jag vill inte riskera att hamna med 1 eller 2 vinster,
och sedan frakt på det. Ju fler saker i samma paket, ju lägre frakt per sak.
Efter auktionerna har gått ut, och ingen la bud på dem, så frågar jag om han
vill sälja dem för utgångspriset. Han ska återkomma.
Han återkommer nästa dag med att han vill ha 50 kronor styck, för
25-kronors-auktionerna... trots att jag var tydlig i första meddelandet att
jag enbart var intresserad om alla 4 fanns kvar, och priset är 25 kronor styck.
*********
1: Jag gör ett riktigt kap, men låter köpet gå tillbaka - då säljaren gjorde fel i prissättningen.
Så här är jag som köpare. Jag köpte Sjöfartsspelet för 25 kronor (+ frakt).
Säljaren hade gjort ett misstag, och ville ha startbudet på 25 kronor.
Det var tydligt, då alla andra brädspel som blev utlagda samtidigt, var utan KÖP
NU-alternativ.
Jag hade gärna fått Sjöfartsspelet för 25 kronor, och jag hade kunnat krävt det,
men det hade varit "fel".
*************
2: Jag är tålmodig och skickar inte otrevligheter (direkt) när en säljare har
fått mina pengar, och sedan inte svarar på mina meddelande.
Jag väntade från 28 mars till 09 april, utan någon som helst respons på SMS,
e-post eller Tradera-meddelanden.
Det skickades 23 april, och hon hade varit sjuk. Jag tycker att jag är tålmodigt
artig och trevlig.
*******
3: Ett spel som jag inte ska köpa, har saker från helt annat spel i sig, så
jag tar tiden och upplyser säljaren om det.
*****************
4: En person köper två av mina annonser, betalar frakt för bägge - jag upplyser
om samfrakten, och skickar tillbaka den ena frakten.
********
5: En person köper två av mina annonser (från min samfrakts-"partner"), betalar
frakt för bägge - jag upplyser om samfrakten, men behöver hennes swishnummer för
att kunna skicka tillbaka (hon har läst, men valt att inte svara).
*******
BLOCKET:
Rickard Dunker: 2020-12-14
"Surfplatta
Samsung Galaxy 10 i nyskick - gratis frakt"
Jag får ju skylla mig själv, för det var inte mycket mer detaljerat än så.
Jag kör en Google på "Samgsung Galaxy Tab 2 10.1" och kommer till ställen där
jag får reda på att den började tillverkas under våren 2019; har Android 9 - som
kan uppdateras till Android 10.
(Grabben har Android 5 på sin surfplatta, där vissa saker kommer sluta att
fungera till sommaren - och andra saker inte ens går att installera nu.)
1000 kronor, och nypris runt 2000 kr, knappt två veckor innan jul, låter inte
otroligt.
Han är trevlig som säljare, men... jag borde ha reagerat när han skrev:
"Tack för ditt meddelande. Det låter ju jättebra. Jag hade precis en som var på
väg att sätta sig i bilen hit, men jag tror att jag hann stoppa henne 🙂 Mitt
telefonnummer är 070-525 13 08.
"
Han erbjuder gratis frakt, som kostar både pengar och tid, och föredrar att
skicka till mig... när han har en kvinna på väg över till honom = jag förstår det
som att han räknar med
att kvinnan inte kommer att köpa den, om och när hon går in i system-information
och ser att den har Android 4.2.2.
Det är en surfplatta från 2012, som han säljer "i nyskick".
Jag kan inte föreställa mig att Rickard Dunker inte räknade med att folk skulle
tro att det var modellen från 2019, för vem skulle vilja betala 1000 kronor för
en begagnad surfplatta från 2012?
Jag kunde inte ens installera program som Swish eller PostNord på den, och att
försöka skaffa ROOT o.d. hade jag ingen framgång med heller. Det kanske behövs
speciell kabel för att koppla till datorn,
eller kanske för att kabeln såg ut som den gjorde.
Här är vad Rickard Dunker kallar för "i nyskick":
Kabeln är tejpad på ena sidan, och ändå så ser man metallen inne i kabeln. På
andra sidan så är den inte tejpad, men ändock "öppen", genom ytterhöljet.
*******
David Cederborg:
2022-01-14
"Brädspelet är i väldigt fint skick" tolkar jag som att det är komplett. 200
kronor + 122 kronor i frakt, för ett "RISK" som saknar kortet: "Anduins dal".
Jag tycker inte att det är ett spelbart spel, även om det inte är lika illa som
att försöka spela yatzy med bara fyra tärningar.
*******
*******
*******
*******